tisdag 20 augusti 2013

Kladdkakemuffins

Finns det något godare kaka än kladdkaka? Och dessa muffins är så enkla och snabba att göra! Jag har även bakat dessa på båten, men ska erkänna att det var en aning kladdigt att hålla på med.... Men jag kan lova att det var en riktig höjdare att äta dom sen när de var klara! Eftersom jag inte tål gluten brukar jag ibland göra glutenfria så även jag kan smaska i mig dessa godingar. Använder då detta mjölet.

Kladdkakemuffins
Ca 14 st
100 g mörk choklad
100 g smör
2 dl vetemjöl (för glutenfria använd Mix Well)
3 dl socker
2 ägg


Sätt ugnen på 200 grader. I båten brukar jag sätta mittemellan men lågorna på gasugnen. 

Hacka chokladen och smält tillsammans med smöret. Rör om till en slät kräm. Blanda i vetemjöl alt. Mix Well, socker och tillslut äggen.

Klicka i muffinsformar, silikon formar fungerar jätte bra de brukar jag använda ibland och framför allt i båten.

Grädda i ca 10 minuter. De ska ju vara kladdiga! Låt svalna. Ät som de är eller som en bakelse med grädde och bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar